Geduld is een schone zaak. In dit geval is die schone zaak de terugkeer van Kasteel naar de Verenigde Staten van Amerika. Door de coronapandemie kende ons dochterbedrijf Kasteel USA een moeizame opstart. Nu alle puzzelstukken zijn gelegd, kan the American Dream echt beginnen.
De eerste containers gevuld met vaten en blikken Kasteelbier zijn aangekomen in Amerika. “In augustus en september kwamen de eerste containers aan: twee in Californië en eentje in Pennsylvania”, start onze Sales Manager Marc Schrauwen die vanuit onze brouwerij Kasteel USA ondersteunt.
Op Amerikaanse bodem rekenen we op de expertise van Bruce Wright. Dankzij zijn eigen cidermerk ‘Scrumpy Jack’, beschikt Bruce over de nodige contacten om Kasteel te herintroduceren in Amerika.
“Terwijl Kasteel jarenlang niet te vinden was in de Amerikaanse winkelrekken, is er een grote groep jongeren bijgekomen die het merk niet kent. Daarom willen we het verhaal vertellen van de onafhankelijke familiebrouwerij die betaalbare kwaliteitsbieren op de markt brengt. Het is een bijzaak dat het Belgische bieren zijn, want die zijn vaak onbetaalbaar voor de doorsnee Amerikaan. Ze worden dan ook het vaakst gekocht voor een speciale gelegenheid. Daarom willen we Kasteel voor iedereen betaalbaar en toegankelijk maken.”
Weg van het luxeproduct
Bruce vertelt hoe je vroeger voor een fles Kasteel Cuvée met gemak de prijs van een fles champagne betaalde. “Het was Michael Jackson – niet de zanger, wel ’s werelds beroemdste bierauteur – die de Belgische bieren op een voetstuk heeft geplaatst. De prijs voor Belgisch bier steeg exponentieel waardoor het haast onbetaalbaar werd. Ondertussen deden de microbrouwerijen hun intrede met betaalbare Belgian Styles craftbieren en verdwenen de dure Belgische bieren beetje per beetje naar de achtergrond.”
Dat Kasteel uiteindelijk niet meer te vinden was in de States, is te wijten aan de importeurs en de distributeurs. “Vroeger importeerde een tussenpersoon onze bieren die vervolgens per staat een distributeur koos. Vaak kwamen onze bieren terecht bij de distributeur die ook veel andere Belgische biermerken verdeelt. Geen ideale situatie dus”, legt Marc uit.
“
Door de taken van importeur en vertegenwoordiger zelf op te nemen, slagen we erin om Kasteel aan een betaalbare prijs op de Amerikaanse markt te brengen.
Geen tussenpersoon
Met Kasteel USA nemen we de rol van importeur op ons en kiezen we zelf onze distributeur. “Dat doen we erg zorgvuldig, want per staat of gebied mag er slechts één distributeur je bieren verdelen. Kom je onderling niet overeen? Dan kan de distributeur je bieren uit de markt houden”, aldus Marc. “Daarom zoeken we distributeurs die oprecht deel willen uitmaken van onze familiebrouwerij. Een mooi voorbeeld is ABCD, onze nieuwe distributeur in Californië die begin september langskwam in het Bierkasteel. Dit team is erg enthousiast om Kasteel te verdelen en zal er alles aan doen om Kasteel groot te maken in Californië”, illustreert Bruce.
En dat gebeurt in nauwe samenwerking met het team van Kasteel USA, gaat Bruce verder: “Wij ondersteunen de mensen die bij de distributeur werken, maar gaan ook zelf de baan op. We gaan langs in horecazaken en bezoeken retailers om hen enthousiast te maken voor onze Kasteelbieren zodat ze een bestelling plaatsen bij onze distributeur.”
Marc besluit: “Door de taken van importeur en vertegenwoordiger zelf op te nemen, slagen we erin om Kasteel aan een betaalbare prijs op de Amerikaanse markt te brengen. Je zal nog altijd iets meer betalen voor een Kasteel Rouge dan een Amerikaans craftbier, maar het verschil zal niet meer zo groot zijn als voorheen.”