GESCHIEDENIS
1811 - Op een dag in Werken
Amandus Vanhonsebrouck is de man bij wie het verhaal van de brouwerij begint. Naast het burgemeesterschap heeft de stichter zijn eigen boerderij met melkerij, een brouwerij en een stokerij. Na zijn plotse overlijden in 1865 neemt Emile - een van de tien kinderen - deze taken over.1900 - Sint Jozef is geboren
Samen met zijn echtgenote Louise De Poorter vestigt Emile zich in de ouderlijke boerderij in Werken. De slechte relatie tussen Louise en haar schoonmoeder gooit echter roet in het eten. Het jonge paar besluit om elders een eigen brouwerij op te richten en in 1900 valt hun oog op een kleine hoeve in Ingelmunster, de geboorteplaats van Louise. Brouwerij Sint Jozef is een feit.1922 - Na de Eerste Wereldoorlog
Als moeder van vijf kinderen slaagt Louise erin om ook de brouwerij succesvol te leiden. Haar man Emile blijkt namelijk weinig geschikt voor deze taak. Wanneer Emile bijna tachtig jaar is, besluit Louise dat de tijd rijp is om de brouwerij over te laten aan zoon Paul. Samen met zijn broer Ernest houdt hij de brouwerij overeind na de ravage van de Eerste Wereldoorlog.1930 - Uitbreiding brouwerij
De broers zijn ambitieus en slagen erin om de brouwerij uit te breiden met een nieuwbouw met vier verdiepingen. Zo creëren ze plaats voor een mouterij, een opslagplaats voor gerst en waterbakken. Het gelijkvloers wordt een tonnenmagazijn met vijftien foeders van 180 tot 250 hectoliter. De vernieuwingen gaan gepaard met de lancering van een verzuurd oud bruin bier dat al snel aan populariteit wint.1939 - Betalen in bier
Negen jaar later zit de volledige renovatie erop met een nieuwe brouw- en tankzaal, en bottelarij als sluitstuk. De broers betalen de helft van de werken in cash en de andere helft in de vorm van bier (toen kon dat nog).1945 - Pils en export
Na de Tweede Wereldoorlog specialiseren de broers zich ook in export en het brouwen van pils. Het is een grote omschakeling die echter weinig geld in het laatje brengt. Toch slagen de broers erin om het hoofd boven water te houden.1953 - Luc aan het roer
Wanneer Paul op vrij jonge leeftijd ernstig ziek wordt, moet er gezocht worden naar een opvolger. Ernest en zijn vrouw zijn kinderloos gebleven, dus wordt er gekeken naar de zeven kinderen van Paul. Zoon Luc besluit om voor brouwer te studeren en leert in het Duitse Wuppertal de kneepjes van het vak. Na zijn studies en stage in de Wicküler-Kupperbrauerei is hij klaar om de leiding over te nemen.1956 - Toen was er Bacchus
Luc beseft dat brouwerij Sint Jozef te klein is om te concurreren met grote pilsbrouwerijen. Hij besluit dan ook om de focus te leggen op het oud bruin bier, dat wordt omgedoopt tot Bacchus. Hij stopt volledig met het brouwen van pils en hij verandert de naam van de brouwerij naar Vanhonsebrouck.1957 - Lambiek in de Leievallei
Al snel krijgt Luc het idee om een tweede speciaalbier te creëren. Zijn oog valt op de gueuze, tot op dat moment een bierstijl die enkel in de Zennevallei wordt gebrouwen. Luc koopt lambiekwort bij Van Haelen Frères in Ukkel en pompt dit in de foeders waarin de Bacchus rijpt. Vervolgens ent Luc de gistcultuur over van de ene foeder op de andere en slaagt hij erin om met relatief weinig lambiekwort voldoende lambiek te produceren voor de eigen gueuze en kriek. In 1958 worden de St-Louis Gueuze en Kriek officieel gelanceerd.1971 - West-Vlaams lambiekwort
De bieren van St-Louis zijn een schot in de roos. Het geluk kan al helemaal niet op als blijkt dat de jarenlange aanwezigheid van het wort van Van Haelen Frères een biotoop heeft gevormd in de brouwerij in Ingelmunster. Met andere woorden: het Brusselse lambiekwort is overbodig geworden. St-Louis kan vanaf nu puur West-Vlaams gebrouwen worden.1978 - Begin van de gueuzenoorlog
Vanhonsebrouck start met het aanbieden van gueuze op vat en wordt zo de tweede grootste gueuzeproducent van het land. Een serieuze doorn in het oog van concurrent Belle-Vue uit het Brusselse. Als marktleider moet Belle-Vue volgen. De concurrentiestrijd breekt helemaal los op het voetbalveld. Anderlecht speelt met Belle-Vue op de truitjes, aartsrivaal Club Brugge met St-Louis. De gueuzeoorlog duurt lang, maar doet de verkoop wel serieus stijgen.1980 - Opkomst speciaalbieren
In het hele land kennen speciaalbieren een opmars. Dat is het moment waarop Luc beslist om een nieuw bier te brouwen, genaamd Brigand. De naam is een subtiele verwijzing naar de opstandelingen tijdens de Franse bezetting in 1798.1984 - Prinselijk bezoek
De Koninklijke Kortrijkse Brouwersbond bestaat 75 jaar en dat moet gevierd worden. Als voorzitter krijgt Luc prins Albert en prinses Paola over de vloer. Het wordt een bezoek met de nodige toespraken en rondleidingen. Op het einde slaagt Luc erin om prins Albert, die naar eigen zeggen geen bier drinkt, te laten nippen van een glas Brigand. “Het is champagne”, hoort prins Albert Luc zeggen terwijl hij argwanend het glas leegdrinkt.1986 - Brigandgemeente
Brigand zit in de lift en dat beseft ook het gemeentebestuur van Ingelmunster. In januari besluit de gemeente dan ook om Ingelmunster officieel om te dopen tot Brigandgemeente. In maart vindt de eerste Brigandstoet plaats, een traditie die jaren stand zal houden. Dat de familie Vanhonsebrouck een hart voor Ingelmunster heeft, bewijst ook de aankoop van het kasteel van Ingelmunster. Zowel het kasteel als het park worden opengesteld voor het grote publiek waardoor de gemeente meteen een toeristische attractie rijker is.1990 - Brussel versus Ingelmunster
De Brusselse lambiekbrouwers zijn niet opgezet met de West-Vlaamse gueuze en lambiek. Ze dringen dan ook aan op een Koninklijk Besluit met daarin de voorwaarde dat beide bierstijlen enkel gebrouwen mogen worden in de directe omgeving van Brussel. Luc tekent beroep aan en haalt zijn slag thuis met dit argument: “Als de Brusselaars beweren dat men in Ingelmunster geen gueuze kan maken, dan zal het wel zichzelf verbieden.”1991 – Kasteel als inspiratie
Het kasteel van Ingelmunster is tot op vandaag eigendom van de familie Vanhonsebrouck. In 1989 inspireert het Luc Vanhonsebrouck om een donker speciaalbier te brouwen. Kasteel Donker, het allereerste Kasteelbier, wordt vervolgens in 1991 voorgesteld aan het grote publiek en is meteen een schot in de roos. Het merk Kasteelbier is een feit en enkele jaren later, in 1996, volgen Kasteel Blond en Kasteel Tripel.1997 - Approved by Michael Jackson
In 1992 oppert bierkenner Jef Van Den Steen dat de St-Louis Gueuze veel aan populariteit zou winnen indien er een ongefilterde en op fles hergiste variant zou bestaan. Luc aanvaardt de uitdaging en in 1997 stelt hij de St-Louis Gueuze Fond Tradition voor in aanwezigheid van wijlen beerhunter Michael Jackson.2001 - Lancering Premium fruitbieren
De St-Louis Premium bieren zijn zoetere fruitbieren die smaken naar kriek, framboos of perzik. Deze frisse dorstlessers zijn gemaakt op basis van lambiek en bevatten weinig alcohol.2007 - Een Kasteel out of the box
Voor het nieuwe bier Kasteel Rouge gebruikt de brouwer Kasteel Donker als basis. Vooral liefhebbers van zoete kersen zijn meteen te winnen voor de nieuwe telg in de Kasteelfamilie. Het succes van Kasteel Rouge is ook snel merkbaar in Oost- en West-Europa, Rusland, China en de Verenigde Staten van Amerika.2009 - Vijf, vier, twee
“Weet je wat de cijfers vijf, vier, twee betekenen?”, zo steekt Xavier Vanhonsebrouck van wal. Het is op 1 januari 2009 dat hij zijn vader Luc opvolgt. Xavier is op dat moment al ruim twintig jaar actief in de brouwerij, vooral in verkoop en export. En die cijfers? “Ik ben de vijfde Vanhonsebrouck die brouwt, de vierde die hier in Ingelmunster de roerstok hanteert en de tweede die alleen speciaalbieren maakt.”2010 - Bier dat smaakt naar porto
Wat gebeurt er als je Kasteel Donker negen jaar laat rijpen? Dan ontwikkel je een bier met mooie toetsen van porto. Xavier wil echter niet zo lang wachten en daagt brouwmeester Hans uit om een bier te ontwikkelen met de kenmerken van een verouderde Kasteel Donker. Het resultaat is Cuvée du Château.2013 - Het jaar der uitdagingen
Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck profileert zich meer en meer als een brouwerij die graag buiten de lijntjes kleurt. Na het succes van de Cuvée du Château waagt de brouwer zich aan het rijpen van Kasteel Tripel in gebruikte cognacvaten. De Trignac is geboren! De Indian Pale Ale kent een grote opmars en blijft aan populariteit winnen. Om een antwoord te bieden aan de IPA wordt Kasteel Hoppy geïntroduceerd met een bitterheid van 45 EBU. Toch wordt het bier geen hopbom waardoor het een echte doordrinker is.Zo vader, zo zoon. Net zoals Luc gaat Xavier al eens graag een weddenschap aan. Volgens gistexpert Filip Delvaux is het onmogelijk om een pilsbier van hoge gisting te maken. Met de Passchendaele bewijst Vanhonsebrouck het tegendeel. In samenwerking met het gemeentebestuur van Zonnebeke wordt Passchendaele officieel voorgesteld als remembrance beer van de Eerste Wereldoorlog. Een deel van de opbrengst vloeit naar de stichting voor het onderhoud van oorlogskerkhoven en- monumenten in de Westhoek.
2014 - Sympathieke Filou
Een nieuw jaar, een nieuw speciaalbier. Met Filou lanceert Vanhonsebrouck een echte doordrinker die complex genoeg is om in de smaak te vallen bij de liefhebbers van speciaalbieren. De guitige schelm - de filou - houdt de drinker van het bier nauwlettend in het oog met de katapult in aanslag. Filou wint snel aan sympathie en mag zelfs voetbalclub KV Oostende, basketbalclub Filou Oostende en volleybalclub Knack Roeselare een duwtje in de rug geven.2015 - When beer met chocolate
Vanhonsebrouck blijft uitpakken met verrassende smaken en combinaties. De kers op de taart is de Barista Chocolate Quad die een brug slaat tussen bier en koffie. Dit sterk donker bier heeft toetsen van chocolade en legt de focus op mout. De Barista Chocolate Quad vormt zo de ideale afsluiter voor een maaltijd.Nog in dit jaar slaat Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck de handen in elkaar met de soapserie Thuis. In deze populaire televisiereeks brouwt Eddy zijn eigen donker bier. Fans willen het bier proeven en dus besluit Vanhonsebrouck om het bier op de markt te brengen. Slurfke, een stevig donker bier, is geboren!
2016 - Brouwerij van de toekomst
Een belangrijk jaar voor Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck is aangebroken. De deuren van de oude brouwerij in Ingelmunster worden voorgoed gesloten en de nieuwe brouwerij in Emelgem wordt in gebruik gesteld. De bouw van de nieuwe site duurde twee jaar en kostte 40 miljoen euro. Het resultaat is de modernste brouwerij van Europa. Het productieproces wordt uitgebreid van 100.000 naar 200.000 hectoliter.De brouwerij zet niet enkel in op een efficiëntere productie, maar ook op de belevingservaring voor bezoekers. Zo is er een restaurant waar je gerechten op basis van bier kunt eten en Michelle’s pub waar je alle bieren kunt proeven in combinatie met een kleine snack. In de bierboetiek kunnen bezoekers alle bieren kopen, alsook gadgets en bierpralines. Ook wie een bedrijfsevenement of een huwelijk wil organiseren, kan tegenwoordig terecht op de site in Izegem.
2018 - Filou loopt voor het goede doel
Naar aanleiding van de Warmste Week - een initiatief van de Vlaamse radiozender Studio Brussel - organiseert de brouwerij de eerste Filou Run. De deelnemers volgen een uniek loopparcours door de moderne brouwerij. De opbrengst gaat integraal naar het goede doel. Na een succesvolle eerste editie trekt Filou opnieuw de loopschoenen aan in 2019. Dit keer mag er ook gewandeld worden om geld in het laatje te brengen.2019 - Een jaar vol primeurs
De agenda is goed gevuld in 2019. Starten doet de brouwerij met de rebranding van de Kasteelbieren. Het Kasteel van Ingelmunster verdwijnt van het bieretiket en maakt plaats voor een strak, modern design.Nog in 2019 staat het enige echte Belgisch Strekenbier op. Filou doet zijn naam meteen alle eer aan door de ingang van het Vlaams parlement te versperren met bierbakken. Hiermee wil Filou de nieuwe Vlaamse regering op een ludieke manier Filou-citeren. Eind 2019 is het Belgisch Strekenbier te zien in de vierde film van F.C De Kampioenen. Tijdens het bezoek van De Kampioenen aan de brouwerij, haalt het Strekenbier een streek uit met actrice Loes Van den Heuvel.
Het hoogtepunt van 2019 is ongetwijfeld de lancering van de inhouse blikkenlijn. Als eerste Belgische brouwerij van speciaalbieren stelt Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck een eigen productielijn voor bier in blik voor. De blikkenlijn is het resultaat van een succesvolle samenwerking met enkele internationale partners: AG Krones, Ball Beverage Packaging en Smurfit Kappa. In een interview spreekt de CEO van Smurfit Kappa vol lof over het innovatieve karakter van de familiebrouwerij uit Izegem: “Xavier en zijn team hebben Smurfit Kappa echt gedwongen om beter te zijn. Het resultaat bewijst dat we beslist een verschil kunnen maken als we samenwerken met bedrijven zoals Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck.”
Met de blikkenlijn zet de brouwerij een belangrijke stap richting een duurzame toekomst. Een aluminium blik vraagt minder transport, is oneindig recycleerbaar en komt ook het bier zelf ten goede. Daarnaast bant de FSC-verpakking van Smurfit Kappa single-use plastic. Pioniers van de blikkenlijn zijn Kasteel Rouge, Filou, Barista Chocolate Quad, Bacchus Frambozenbier en Bacchus Kriekenbier.
2020 - Nitro Infused Belgian Tradition
In maart 2020 wordt de wereld geteisterd door een gezondheidscrisis. Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, moet Michelle’s Pub noodgedwongen de deuren sluiten. Het team blijft echter niet bij de pakken zitten en gebruikt de tijd om het succesverhaal van Michelle’s Pub uit te breiden. Het oude restaurant wordt omgebouwd tot Michelles Pub & Brasserie. De uitgebreide brasseriekaart, de tapmuur met alle speciaalbieren van Vanhonsebrouck en de sfeervolle inrichting zijn vanaf de opening een schot in de roos.Eind 2020 opent de brouwerij een dochterbedrijf in de Amerikaanse staat Michigan. Met Kasteel USA investeert de familiebrouwerij in een stabiele import van Belgische speciaalbieren in de Verenigde Staten van Amerika. De opstart van Kasteel USA gaat gepaard met de lancering van een gloednieuw blikkengamma: Nitro Infused Belgian Tradition bieren. Deze speciaalbieren bevatten elk een shot stikstof. Om de stikstof te activeren, schud je het blik driemaal en schenk je het bier verticaal in. Het resultaat is een volmondig bier dat verleidt met een romige smaak en een dikke, wandklevende schuimkraag. Het gamma, bestaande uit 5 Kasteel Nitro bieren en 3 Bacchus Nitro bieren, wordt in 2021 ook in andere landen op de markt gebracht.
2021 - Kasteel wordt 30 jaar
Kasteelbier wordt in 2021 ook 30 jaar en dat moet gevierd worden! Het bieretiket van de Kasteel Donker, Kasteel Tripel en Kasteel Rouge krijgt een feestelijke toets. Bovenaan de wimpel prijkt het aantal jaren dat het biermerk Kasteel bestaat. Onder het schild en de naam van het speciaalbier prijken drie sterren. Elke ster staat symbool voor een decennium Kasteel. Ook na het jubileumjaar blijven de sterren de bieretiketten sieren.Ter gelegenheid van ‘30 jaar Kasteel’ brouwt Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck een nieuw speciaalbier. Met Kasteel Xtra beantwoordt de brouwer de vraag naar speciaalbieren met een laag alcoholpercentage, maar extra veel smaak. Met de komst van Kasteel Xtra verdwijnen Kasteel Hoppy en Kasteel Blond uit het assortiment van de brouwerij.